Miljö- och klimat

Vindkraft i Eskilstuna kommun

Nu byggs de första vindkraftverken i Eskilstuna kommun. De finns i Kafjärden i norra delen av kommunen. Driftstart av de 9 vindkraftverken är beräknad innan årskiftet 2023/24. Beräknad elproduktion är 89 GWh per år vilket ungefär täcker 10 % av elbehovet i kommunen. Olika aspekter på vindkraften har diskuterats länge, naturligtvis även i Naturskyddsföreningen. På Riksföreningens hemsida finns en bra information om vindkraftens för och nackdelar utifrån vårt perspektiv. Läs mer här

Det förekommer en hel del myter om vindkraftens nackdelar som bör bemötas med fakta och mer forskning. Läs mer här

I höst driven Naturskyddsföreningen en kampanj för  Ställ om Sverige: Bryt bilberoendet.

För dig om vill delta på något sätt, kanske genom att skriva ett medborgarförslag, lyfta frågan till allmänhet genom en debattartikel eller insändare, sprida material eller kanske kontakta kommunpolitiker direkt och fråga varför cykelbanorna inte är bättre och ge förslag på vad ni kan göra åt det.

Den 9 september ses medlemmar från kretsar runt om i landet för att tillsammans stärka varandra, inspireras och konkret arbeta fram aktiviteter inom kampanjen. Vi ger sakunderlag, hjälper till att hitta rätt argument till rätt målgrupp, tipsar om hur ni når ut i media och presenterar det material som kommer kunna beställas med mera.

Välkommen på kampanjverkstad den 9 september för att påverka lokalt för ett minskat bilberoende. En länk från föreningens upptakt  med en del underlagsmaterial är en bra början.

Upprop om fossilförbud 2030

Du som vill skriva under uppropet om fossilförbud 2030 kan göra det här: www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/fossilforbud