Kommande aktiviteter

Energihushållning – en viktig del av klimatarbetet

Torsdag 31 oktober kl. 19.00
Utställning av material före föredraget.

Lokal: Studiefrämjandet, Västeråsvägen 90.

Sten Lindeberg lär oss hur solel och energieffektivisering kan bli ett värdefullt bidrag till klimatarbetet. I anslutning till föredraget får vi demonstration av klimatsmarta värmepumpar och solceller. Vi får också en visning av Studiefrämjandets nyinstallerade solcellsanläggning, som i stort sett ger självförsörjning med el.

Vår nystartade Klimatgrupp kommer att ta sig an energifrågorna. Anmäl dig till Sten Lindeberg redan nu om du vill vara med i Klimatgruppen! Han nås på telefon 070-538 12 09.

Ett samarrangemang med Studiefrämjandet och föreningen Villaägarna.

”Imorgon” – en optimistisk dokumentär om vårt klimat

Torsdag 14 november kl. 18.30

Café Planet: Studiefrämjandet, Västeråsvägen 90

En klimatdokumentär som istället för att visa “det värsta som kan hända”-scenarion fokuserar på människorna som kommer med lösningar, förslag och åtgärder. Vi får möta människor från tio olika länder och tre kontinenter som ägnar sina liv åt att rädda vår planet.

Medarrangörer: Naturskyddsföreningen Eskilstuna, Eskilstuna Senioruniversitet, Ornitologiska klubben Eskilstuna, Eskilstuna FN-förening, Eskilstuna Trädgårdsförening och Studiefrämjandet.

Klädbytardag

Lördag 23 november kl. 10.00-14.00

Plats: ReTuna, Folkestaleden 5, Eskilstuna

Att byta är det nya handla! Under vårens Klädbytardag i Eskilstuna bytte 420 personer sammanlagt 1 922 plagg! Så här gör du: ta med upp till 5 st rena, hela och fräscha plagg (ej barnkläder, badkläder eller plagg med firmalogga). Kläderna lämnas vid incheckningen och du får sedan välja motsvarande antal nya. Det går bra att lämna in fler än 5 plagg men du kan bara byta till dig 5 nya.

Ansvarig: Edina Varnagy, tel: 070-401 98 95.

Klädbytardagen planeras och genomförs av Recycle Design klassen på Eskilstuna folkhögskola i samarbete med Naturskyddsföreningen och Eskilstuna kommun.

Årsfinal med spindlar, quiz och lussekatter

Tisdag 10 december kl 19.00

Lokal: Studiefrämjandet

Vad spindlarna kan berätta… Att rödlistade arter måste skyddas och bevaras är självklart. Det gäller även spindlar. Men hur är det egentligen – vilken koll har vi på våra 8-benta vänner? Behöver fler skyddas? Varför hittar vi traditionellt sydliga arter långt upp i Norrland idag? Nya arter för Sverige hittas varje år. Varför då? Om det och mycket annat om spindlar kåserar Thomas Holmgren från Svalboviken. Vi får också tillfälle att lösa ett quiz om ett aktuellt ämne. Vi bjuder på kaffe/te, lussekatt och pepparkaka.

Ansvariga: Styrelsen.