Kommande aktiviteter

Vilsta naturreservat – Eskilstuna

Datum: 20 juni 2021

Tid: 10:00-13:00

Samlingsplats: Utanför Vilsta Sportcafé & Restaurang, – på södra sidan som vetter mot Vilstabacken

Ansvarig ledare: Håkan Gustafson och Hanna Bragberg

Kontakt: 016-130098

Information om vandringen

Efter fjolårets inställda vandring gör vi nu ett nytt försök att besöka den norra delen av Vilsta naturreservat, öster om skidbacken. I naturreservatet finns en mosaik av olika biotoper. På ett kalkrikt berg nära Norra silvergruvan får vi goda möjligheter att hitta berberis, skogstry, tulkört, grusbräcka, vit fetknopp, getrams, kattfot, backtimjan och purpurknipprot.

Alla är välkomna, både de som har och de som saknar förkunskaper. Vi delar alla med oss av våra kunskaper om växter och natur. För att undvika smittspridning håller vi avstånd från varandra och känner du något misstänkt symtom ber vi dig att stanna hemma.

Medtag fikakorg! Efter vandringen passar vi på att fika tillsammans.

Cykla gärna till Vilsta Sportcafé & Restaurang, söder om centrala Eskilstuna.

Blomstervandringen är gratis för alla att delta i. – Ingen föranmälan krävs!

Hitta hit:
Vilsta Sportcafé & Restaurang ligger söder om centrala Eskilstuna. Med bil åker du Vasavägen söderut från centrala Eskilstuna. Alternativt åker du från Skogstorpsvägen, österut över broarna över Eskilstunaån samt passerar Vilsta herrgård och Ridhuset. Med cykel kan du nå samlingsplatsen från flera håll.