Årsmöte med bildvisning om Sareks nationalpark

Sareks nationalpark

foto: Sune Karlsson

Många naturvänner får något särskilt i blicken när de hör namnet Sarek. Nationalparken med de storslagna vyerna var en av de första som inrättades i Sverige 1909. Idag ingår den i världsarvet Laponia. Denna kväll får vi förflytta oss till detta vackra, väglösa fjällområde med hjälp av Sune Karlssons bilder. Sune som är yrkesfotograf har tillbringat mycket tid i Sarek genom åren och har gett ut en digital bok om nationalparken. Oavsett om du har besökt området och känner igen dig eller om du aldrig varit i närheten utlovas en hänförande upplevelse! Efter bildvisningen hälsar vi alla medlemmar välkomna till årsmöte. Motioner till årsstämman lämnas senast 31 januari till: mona.soneson@comhem.se

När: Tisdag 28 februari kl. 19.00.
Plats: Studiefrämjandet, Västeråsvägen 90, Eskilstuna

Bergsgorillorna i Rwanda – två filmer av fotografen Rolf Agnestrand

Bergsgorillor – i krigets skugga
Bergsgorillorna hotas av att gerillasoldater går in i nationalparken och hugger ned regnskogen för att göra kol till bränsle, som är en stor bristvara för många människor i området. Bergsgorillans utbredningsområde krymper och hotar arten till utrotning inom några få år, om inget görs för att stoppa skövlingen av regnskogen.

Expedition Gorilla
I den här filmen får du mer handgripligen följa med bakom kameran, när vi banar oss fram genom bergsregnskogen i Virungabergen på cirka 4 000 meters höjd. Efter flera timmars kamp mot både höjden och naturen, når vi till slut flocken av bergsgorillor. Här får vi i lugn och ro, på bara några meters avstånd, följa bergsgorillaflockens alla vardagliga bestyr. Allt ifrån helt unika filmsekvenser av en gorillamammas omsorg om en veckogammal gorillababy, till ledarhannens ”tillrättavisning” när vi spridit ut oss lite för mycket i hans territorium.

När: Torsdag 23 februari kl 18.30.
Plats: Studiefrämjandet, Västeråsvägen 90, Eskilstuna.
Entré: 100 kronor, kontanter eller swish nr 123 188 29 76.

Välkommen till en annorlunda matmarknad!

Söndag 4 september kl 10.00 Matbytardag – Food Swap

Plats: Linnéakolonin, Krongatan 14, Eskilstuna Samling: Rekarneskolans parkering, insläpp vid lilla grinden mot kolonin.

Här kan du byta bort grödor som du har odlat eller samlat och byta till dig sådant du inte har själv. Det kan handla om frukt, grönsaker, örter, sylt, saft, örtoljor, kakor och bröd som du gjort själv. Inga pengar är inblandade, vi byter bara varor med varandra efter överenskommelse. På köpet får vi trevliga samtal om odling, bakning och konservering. Dessutom bidrar vi till att mer ätbart tas tillvara och att mindre slängs. Efter matbytet, ca 11.30, får alla som vill en guidad tur i den vackra och mysiga kolonin.

Deltagare: alla medlemmar i Linnéakolonin och Natur-skyddsföreningen är välkomna. Anmälan senast 3 september till Edina Varnagy, mail:afonyaag@hotmail.com, tel 016-42 45 69 eller till Anita Råberg, mail: anita_raberg@hotmail.com, tel 073-982 33 32.

Ny studiecirkel! Ägodela. Köp mindre – få tillgång till mer.

Lånekort på kläder. Bilpool. Verktygsbibliotek. Våra konsumtionsmönster håller på att ritas om. Att ha många prylar som sällan används ger inte längre status. Det ses snarare som ett slöseri med jordens resurser. Istället hyr, lånar, ger vi bort, byter, köper begagnat och samarbetar på nya sätt. Naturskyddsföreningens bok Ägodela utforskar denna nya attityd till ägande.
Är dessa nya sätt miljövänliga? Finns det några nackdelar? Hur undviker vi fallgroparna?
Vi räknar med 4-5 cirkeltillfällen då vi utifrån boken bekantar oss med delandets ekonomi. Cirkeln är öppen för alla och inga förkunskaper krävs.
Start: Måndag 1 februari kl. 18:30 på Studiefrämjandet (Västeråsvägen 90)
Anmälan till: Edina Varnagy per mail: afonyaag@hotmail.com eller telefon: 070-401 9895

Årets första föredrag!

Välkommen till årets första föredrag med Naturskyddsföreningen!

Måndag 25 januari kl. 19.00

Plats: Studiefrämjandet, Västeråsvägen 90 (f d Maria-kyrkan), Eskilstuna.

Leif Ekblom ordförande i Strängnäs Ornitologiska Klubb visar bilder och berättar om fåglars anatomi, utseende och läten, om flyttning samt om faktorer som påverkar fåglar – skogsbruk, jordbruk m m. Gratis entré.