Vårprogram 2015

Här kommer Vårprogrammet för 2015! Tryck på ”läs mer” för att visa.

Torsdag 22 januari
studiefrämjandet

Pilgrimsleden från Selånger till Trondheim
Putte Eby, anställd inom det s.k. SÖT-samarbetet, berättar om den 1000-åriga S:t Olovsleden, som är Sveriges svar på pilgrimsleden till Santiago de Compostela. Turistföreningen är arrangör, men vår förening betalar viss ersättning så att alla kan gå in gratis.
Ansvarig: Sten Ullerstad

Onsdag 18 februari
Studiefrämjandet
Västeråsvägen 90

Årsmöte med antagande av nya stadgar
Peter Hennix visar bilder och berättar från Stora Karlsö före förhandlingarna. Det ger möjlighet även för icke-medlemmar att inspireras. Motioner lämnas senast 31/1.
Ansvarig: Styrelsen

Torsdag 5 mars
studiefrämjandet
Entré 60:-

Svalbard-arktisk sommar
Ingemar Skogar, välkänd fotograf från Ängelholm visar bla hur fjällräven springer längs stranden med ejderägg i munnen i den rikliga floran. Samarrangemang med OKE, STF och Studiefrämjandet.
Ansvarig: Mona Soneson

Onsdag 25 mars
Studiefrämjandet
Västeråsvägen 90

Vilka krav ställer KRAV på miljön?
Vi får besök av Karl Källander, som var med och grundade KRAV – vårt största miljömärke. Du får tips på hur man äter mer miljömedvetet och odlar med miljöomtanke.
Ansvarig: Edina Varnagy

Lördag 25, söndag 26 april
Föranmälan senast 26 mars

Vindkraft ja men på rätt plats!
Vi besöker Vargaviddernas naturreservat i Tiveden med planer på vindkraft i ett känsligt område. Här kan man nu dricka vatten direkt ur källan. Har vi tur får vi höra orrspel. David Tverling är vår engagerade guide. Du kan välja mellan en – eller tvådagsutflykt.
Anmälan SENAST 26 MARS till Kjell
Westermark eller Olle Philipsson 070-587 67 96.

Lördag 16 maj
Samling klockan 10.00 vid
Rekarneskolans parkeing

Utflykt till Hjälmare docka vid Arboga
Hjälmare docka är inte bara slussningsplats för båtar. Här finns en spännande natur-och kulturmiljö. Kom med och upptäck den! Ta med fika!

Ansvariga: Anders Johansson och Mona Soneson

Torsdag 5 juni
Klockan 20.00 vid
Rördrommen

Naturnatten tillsammans med Strängnäskretsen och Fältstationen Rördrommen
Fåren Betar i hagen, bin och vildbin surrar. Vi gillar korv, lyssnar på fladdermöss och studerar nattfjärilar.
Ansvarig: Styrelsen

Söndag 14 juni
Klockan 10.00 vi
Skjulsta Raststuga

De vilda blommornas dag
Vår förening och Sveriges Botaniska Förening ordnar växtvandring runt Skjulsta med dess mångfald av växter. Detta är ett rikstäckande arrangemang. Ta med fika!
Ansvariga: Olle Andersson och Mona Soneson

Ytterligare information Våren 2015

NY ADRESS!
Studiefrämjandet har flyttat till Västeråsvägen 90, f.d. Mariakyrkan. Vi har flyttat med. Fastigheten ligger nära COOP Forum.

VALBEREDNING

Föreningen saknar för närvarande valberedning. Valberedningen har en viktig funktion. Det kräver en del tid om uppdraget skall göras bra. Vill du bli med och påverka föreningen genom att bli valberedare? Kontakta i så fall Kjell Westermark!

Ytterligare programpunkter

Under våren ordnas en kamratcirkel i akvarell i fält. Första träffen är Onsdag 6 maj kl. 11.00 – 13.30 på Studiefrämjandet Västeråsvägen 90. Kontaktperson: Mona Soneson

Programpunkter vid Rördrommen:

• Lördag 28 februari örnräkning 10-12
    Söndag 1 mars presentation av resultatet
  • Lördag 9 maj deltar Fältstationen i SOF:s Tornkamp kl. 05 – 13
  • Torsdag 5 juni kl.20.00 Naturnatten med Naturskyddsföreningarna.
  • Söndag 14 juni kl. 10.00 Friluftsgudstjänst.

Det är alltid Öppet hus ”röda” dagar i almanackan kl. 9-15, från mars t.o.m. 1 november. Fältstationen har monterade fåglar och utställningar om vass, fladdermöss och örnräkning.

Styrelse fram till årsmötet 2015

Anders Johansson telefon 35 39 59, Mona Soneson (sekreterare, studieledare, promenadgrupp) telefon 14 99 57, Sten Ullerstad (ordförande) telefon 35 41 52, Edina Varnagy (Handla Miljövänligt gruppen) telefon 42 45 69, Kjell Westermark tfn 34 30 78 (vice ordförande, medlem i kommunens Natur – och Vattenvårdsberedning). Kassör utanför styrelsen: Inger Tuvgren telefon 073-732 17 69.

Natursnokar

Vill du vara med och ge Natursnokarna i Eskilstuna en nystart?
Kontakta Mona Soneson!

Hemsida

Vår hemsida har nu flyttats till ett nytt system och har därför ett nytt utseende. Vi försöker lyfta fram evenemangen någon vecka i förväg.

För att fylla vår webb med mer intressant lokalt innehåll kan medlemmar, som vill skriva egna artiklar och få dem publicerade på hemsidan, kontakta styrelsen för godkännande, så kan materialet sedan publiceras. Maila ditt bidrag till sten.ullerstad@telia.com.

Rördrommen

Vid Fältstationen finns fågeltorn, bikupa och vildbibon som nås av både handikappade och personer med barnvagn. Åsen bakom Fältstationen, med vandringsstig till Strand, bjuder på vacker utsikt över Sörfjärden. Söder om Barvabadet finns Kvarnbäckstornet. Fältstationen erbjuder s.k. skolpaket till grundskola, särskola och SFI samt information till grupper.

Hemsida: www.rordrommen.nu. Kontaktperson är Sten Ullerstad.

är vår samarbetspartner.