Vårprogram 2014

Här är programmet för våren 2014! Tryck på läs mer för att visa
Tisdag 21 Januari

Skogen i mitt hjärta
Bo Karlsson, Skogsstyrelsens mångårige skogsexpert och numera ordförande i Katrineholmskretsen, delar med sig av sin stora kunskap om och visioner kring miljöutmaningar i skogen.

Ansvarig: Sten Ullerstad
Tisdag 25 februari

Årsmöte
Motioner lämnas senast 31/1.Före förhandlingarna berättar Per Ågren om sin tid som naturvolontär på Seychellerna. Det ger möjlighet även för icke-medlemmar att inspireras.

Ansvarig: Styrelsen
Onsdag 19 mars
Entré 60:-

Yellowstone National park
Ingemar Skogar, välkänd fotograf från Ängelholm, visar naturbilder från denna berömda nationalpark i USA. Samarrangemang med OKE, STF och Studiefrämjandet.

Ansvarig: Mona Soneson
Lördag 5 april
Tid i senare annons
Eskilstuna Folkhögskola

Klädbytardag med Eskilstuna Folkhögskola
Vi deltar i Folkhögskolans Öppet Hus. Se Folkhögskolans annons i lokalpressen! Ta med plagg och byt till annat!

Ansvarig: Edina Varnagy
Lördag 26 april
Rekarneskolans parkering

Grodutflykt till Skiren-Kvickens naturreservat
Vi besöker detta välkända naturreservat och hoppas få se ett antal grodor. Viktoria Karlsson från Västerås hjälper oss med fakta om grodorna och deras situation.

Ansvarig: Sten Ullerstad
Lördag 10 maj
Rekarneskolans
parkering vid Krongatan

Med blommor och bin i Centrum
Vi besöker Linneakolonin vid Rekarnegymnasiet för att studera samspelet mellan växter och bin. Därefter besöker vi en biodlare.

Ansvariga: Anders Johansson och Kjell Westermark
Lördag 17 maj
Samling vid Rekarneskolans
parkering

Utflykt till Kvarntorps naturreservat
Besök i detta botaniskt intressanta naturreservat i Näshulta med en kuperad terräng och omväxlande natur.

Ansvariga: Anders Johansson och Mona Soneson
Torsdag 5 juni
Klockan 17.00 för Famlijen
Klockan 20.00 för Vuxna
Samling vid
Fältstionen Rördrommen

Naturnatten tillsammans med Strängnäskretsen
Familjekväll med blomstervandring och korvgrillning. Fåren betar i hagen.
På kvällen studerar vi nattfjärilar och lyssnar på fladdermöss.
Korvgrillning!

Ansvarig: Styrelsen
Söndagen 15 juni
Samling vid
Skjulsta Raststuga

De vilda blommornas dag
I ett samarrangemang med Sveriges Botaniska Förening ordnas en växtvandring runt Skjulsta med dess mångfald av växter.

Ansvariga: Olle Andersson och Mona Soneson

Ytterligare punkter

NY ADRESS!

Studiefrämjandet har flyttat till Västeråsvägen 90, f.d. Mariakyrkan. Vi har flyttat med. Fastigheten ligger nära COOP Forum.

Styrelse fram till årsmötet 2014

Anders Johansson telefon 35 39 59, Mona Soneson (sekreterare, studieledare, promenadgrupp) telefon 14 99 57, Sten Ullerstad (ordförande) telefon 35 41 52, Edina Varnagy (Handla Miljövänligt gruppen) telefon 42 45 69, Kjell Westermark tfn  34 30 78 (vice ordförande, medlem i kommunens Natur – och Vattenvårdsberedning).

Kassör utanför styrelsen: Inger Tuvgren telefon 073-732 17 69.

Valberedare är Lennart Carlsson med mailadressen leonardo_dw@yahoo.se

Ytterligare programpunkter

Har du förslag till programpunkter under hösten? Hör av dig till någon i styrelsen!

Länsstyrelsen ordnar ett antal utflykter i länet. Aktiviteterna annonseras i lokalpressen och på länsstyrelsens hemsida www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Turistbyrån vid Hamngatan kan också hjälpa till med information.

Programpunkter vid Rördrommen:

Lördag 1 mars örnräkning 10-12; söndag 2 mars presentation av resultatet; Lördag 3 maj deltar Fältstationen i SOF:s Tornkamp kl. 05 – 13;

Söndag 11 maj kl. 10.00 Vårblomsvandring; Torsdag 5 juni Naturnatten med Naturskydds-föreningarna. Söndag 15 juni kl. 10.00 Friluftsgudstjänst. Det är alltid Öppet hus ”röda” dagar i almanackan kl. 9-15, från mars t.o.m. oktober. Fältstationen har monterade fåglar och utställningar om bland annat vass, våtmarker och fladdermöss. En utställning om havsörnar kommer att tas fram under våren. Titta in!

Natur- och vattenvårdsberedningen

Beredningen skall vara ett kontaktorgan mellan politiker och ideell naturvård om byggande och vattenfrågor. Om du vill veta mer, kontakta Kjell Westermark!

Hemsida

Vår hemsida har nu flyttats till ett nytt system och har därför ett nytt utseende. Adressen är också något ändrad, men troligen kommer den gamla adressen att pekas om till den nya sidan inom kort. Ambitionen med det nya systemet är, att det ska bli enklare att administrera hemsidan och kunna uppdatera den oftare. Under året har vi i det gamla systemet försökt att få sidan lite mer levande genom att t.ex. lyfta fram nästkommande programpunkt till förstasidan. Det kommer vi att försöka fortsätta med under 2014 i det nya systemet. Förhoppningsvis kommer det att bli bättre i det nya än i det gamla systemet.

För att fylla vår webb med mer intressant lokalt innehåll kan medlemmar, som vill skriva egna artiklar och få dem publicerade på hemsidan, kontakta styrelsen för godkännande, så kan materialet sedan publiceras. Maila ditt bidrag till sten.ullerstad@telia.com.

Rördrommen

Vid Fältstationen finns fågeltorn och bikupa, som nås av både handikappade och personer med barnvagn. Där finns också bostäder för vildbin. Från husets parkering syns länets enda gåsåker. Åsen bakom Fältstationen, med vandringsstig till Strand, bjuder på vacker utsikt över Sörfjärden. Söder om Barvabadet finns Kvarnbäckstornet. Fältstationen erbjuder s.k. skolpaket till grundskola, särskola och SFI samt information till grupper.

Hemsida: www.rordrommen.nu.

Kontaktperson är Sten Ullerstad

. är vår samarbetspartner.